(Wikipedia)

Harvardstudie: Mycket läsk kan ge tidigare mens

Flickor som dricker stora mängder av läsk eller andra drycker med tillsatt socker får mens tidigare. Det visar en amerikansk studie ledd av Karin Michels, professor vid Harvard Medical School. Forskarteamet har följt över 5 000 flickor i åldern 9-14 år under fem års tid.
– Det är väldigt intressant. Vi ser idag att menstruationen startar tidigare nu än för 10-15 år sedan. Förklaringen bakom det har inte varit tydlig, och det här är en helt ny idé, att sockrade drycker skulle kunna bidra, säger Olle Ström, professor vid Karolinska Institutet.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen