Hem
(Shutterstock)

Annonsörers pengar läggs på AI-genererade ”skräpsajter”

Flera stora företag lägger pengar på annonser som hamnar på webbsidor med AI-genererat innehåll av låg kvalitet. Webbsidorna är skräddarsydda för att nå annonsörernas målgrupper, men har ofta liten eller ingen mänsklig översyn. Det rapporterar MIT Technology Review, som skriver att webbsidorna produceras med automatik av innehållsfabriker, vars arbete till följd av generativ AI nu har blivit enklare.

AI-verktygen gör processen med att både skapa innehåll och att lägga upp så kallade ”skräpsajter” betydligt snabbare. Verktyget Newsguard – som används för att bedöma trovärdigheten i innehåll på webbsidor – flaggade nyligen en skräpsajt som genererade över 1 200 artiklar om dagen, skriver MIT Technology Review. Runt 25 AI-genererade sajter identifieras nu varje vecka.

The Verge skriver i en längre artikel om webbinnehåll och AI att vi bevittnar en ny strid kring information när det handlar om vem som äger den, hur tillgången till den ser ut och vem som får betalt.

”Den nya webben kämpar för att födas, och de beslut vi tar nu kommer att forma hur den växer” skriver The Verge.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen