Bevaka
Artificiell intelligens

Helt självkörande bilar kan bli verklighet tidigast om 10 år, tror experterna metamorworks / iStockphoto
Innovation

Helt självkörande bilar fortfarande långt borta

Det finns redan i dag självkörande bilar. Men definitionen av begreppet är bred, och en värld där fullt självkörande bilar har blivit vardagsmat är fortfarande avlägsen, menar flera experter. Men hur ser de olika nivåerna av självkörande egentligen ut? Den USA-baserade organisationen Society of Automotive Engineers har definierat dem. Häng med:

Nivå 1 innebär förarassistans när det handlar om styrning och inbromsning. Nivå 2 är en delvis automatiserad körning, där bilen hjälper till med både styrning och inbromsning simultant (något som fortfarande kräver förarens odelade uppmärksamhet) och nivå 3 innebär automatiserad körning under övervakning av föraren ”när omständigheterna medger det”.

I dagsläget befinner vi oss enligt de flesta bedömare någonstans i trakterna mellan nivå 2 och nivå 3. Detta trots att det finns en utbredd missuppfattning om att vi i själva verket har nått nivå 4, som innebär att föraren kan ägna sig helt åt andra saker när autopiloten är inkopplad. Många tror att till exempel Teslas bilar ligger på nivå 4, vilket inte stämmer. Även i en Tesla ska föraren övervaka körningen. Att vissa förare struntat i den saken har redan resulterat i ett antal allvarliga olyckor.

Nivå 5, där bilen är helt självkörande och till och med saknar ratt och pedaler, kan enligt de flesta forskare och biltillverkare bli vardagsmat tidigast runt 2025, men mer sannolikt kring 2030, skriver Business Insider.

Den amerikanske MIT-professorn Bryan Reimer, som forskar i transport och logistik, menar att helt självkörande bilar dessutom ställer enorma krav på både teknikutvecklingen och på infrastrukturella förändringar. Självkörande bilar kan vara ”flera decennier bort”, säger Reimer till Business Insider.

Igår 04:30
Jaguar Landrover har kommit långt med ergonomiska säten Jaguar Landrover (pressbild)
Innovation

Framtidens bilkörning blir rena spa-upplevelsen

Tänk att kunna köra hela vägen från Stockholm till Åre och ändå komma fram med en känsla av att vara utvilad och mjuk i kroppen. En utopi? Inte om du frågar biltillverkarna. Att komforten kommer att förbättras är förstås en helt logisk utveckling. Titta bara på hur bekväm en genomsnittlig bil var på 1980-talet jämfört med i dag. Men det språng vi står inför nu ser ut att bli betydligt större.

Det är framför allt utvecklingen av sensorer och artificiell intelligens som medför att komforten blir högre, konstaterar sajten Memeburn i en artikel om saken. Audi visade i samband med CES-mässan i Las Vegas upp ett konceptfordon som skapar optimal trivsel i kupén genom att justera ljussättning, klimat och sätesergonomi efter förarens humör med hjälp av AI. Och med utgångspunkt i yttre omständigheter som väglag och väder så anpassar man musik och navigation för att göra resan så behaglig som möjligt. Andra smarta lösningar är mer konkreta, som att använda sig av kaffemuggar med metallbotten, som tack vare magnetfästen i kopphållarna gör att man aldrig spiller ut innehållet.

Även Jaguar Land Rover jobbar på den ergonomiska biten och har tagit fram ett säte som är utrustat med en rad små ställdon som hela tiden justeras under resan, skriver Vi Bilägare. På så vis simulerar man bäckenbenets svängningar vid en promenad, något som ska göra att man slipper bli stel i kroppen vid längre resor. Det gör i sin tur att man även kan undvika ryggproblem och att muskler i ben och höfter förkortas.

Hyundai har tittat närmare på ergonomin när det handlar om att styra bilen, och visade alldeles nyligen upp en konceptbil som istället för en ratt är utrustad med två joysticks, skriver Business Insider. Tanken är att bilen ska stå för lejonparten av körningen och att föraren till stor del ska kunna luta sig tillbaka och slappna av.

6 apr