Arkivbild (FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Forskare: Alkohol större orsak till cancer än känt

Alkohol orsakar många fler cancerfall än vad forskningen tidigare förstått och nästan 30 procent av de alkoholrelaterade dödsfallen i cancer orsakas av måttlig eller låg alkoholkonsumtion. Det skriver två forskare på DN Debatt. De kräver bland annat totalförbud för alkoholreklam och att alla alkoholförpackningar förses med varningstexter om att alkohol orsakar cancer.

”Det finns ingen riskfri alkoholkonsumtion ur cancersynpunkt. Ju mer man dricker, desto större är risken.”

Studien är genomförd på uppdrag av Svenska läkaresällskapet och IOGT-NTO.

Debattörerna

Sven Andréasson, professor i socialmedicin vid Karolinska institutet

Frida Dangardt, medicine doktor vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen