Därför jagar ungdomar Prime-drycken: ”Blir masspsykos”
Prime-hysterin har kommit till Sverige. Vad? Jo, det handlar om en funktionsdryck som snabbt säljs slut i butikerna och som föräldrar och ungdomar jagar – trots att en enda flaska kan kosta långt över 100 kronor.
Frågan är varför?
Vad är det som händer?
Ungdomar världen över har blivit som tokiga i den nya energidrycken och funktionsdrycken Prime. Det har rapporterats om kaos när butiker lanserat drycken utomlands.
Och hajpen har absolut kommit till Sverige.
En matbutik säger till Expressen att föräldrar ”ringer som galningar”. Och det finns berättelser om föräldrar som reser till butiker runt om i Sverige för att lägga vantarna på en enskild flaska för över 100 kronor styck till sina tonåringar.
Drycken säljs till svindlande priser – för att vara en vanlig funktionsdryck. På Tradera, Blocket och Marketplace på Facebook säljer privatpersoner sina flaskor för mellan 100 och 300 kronor styck.
Det är de två influerarna och Youtube-profilerna Logan Paul och KSI som lanserat varumärket. KSI är förutom Youtuber också rappare och boxare.
Logan Paul håller på med wrestling och skådespeleri. Men deras främsta karriärer är som superstjärnor i sociala medier.
Tillsammans har de nära 50 miljoner följare på sina största Youtube-konton.
Hur kan de ha skapat en sådan hajp?
– Vi har absolut knäckt koden, sa Logan Paul i en radiointervju med en brittisk radiokanal tidigare i år.
Ja, de vet exakt vilka knappar de ska trycka på, säger varumärkesforskaren Eva Ossiansson, ekonomie doktor på Handelshögskolan i Göteborg till Omni.
– Det är en smart lansering av dem. De går i god för produkten och följarna tänker: ”Gillar jag dig så gillar jag säkert din produkt. För de här är ju nästan mina kompisar”. De är ju fejkvänner, konstaterar hon.
– Här knyts också produkten ihop med en stor idrott och känt fotbollslag.
Följarskaran är enorm, dessutom bidrar både fotbollen och gamingvärlden till hajpen, menar Ossiansson. KSI är nämligen ett stort fan av fotbollslaget Arsenal och förra sommaren gick Prime in och sponsrade laget.
– Här knyts också produkten ihop med en stor idrott och känt fotbollslag.
Det kopplas ihop med framgång, de unga vill göra som kändisarna de följer och bli en del av samma upplevelse och gemenskap, förklarar hon.
– Det blir en symbol för en viss generation och för de unga och hur de lever sina liv. Drycken blir då en produkt som man kan ta till som en ritual och symboliserar det liv och leverne som man har.
Prime-dryckerna är svåra att få tag på och är precis så dyra att man har råd med dem, men är ändå dyra jämfört med liknande produkter. När en produkt blir ohemult dyr eller finns brist på en viss vara – så blir det också mer åtråvärt, säger Ossiansson.
– Det blir en faktor som gör att vi hänger på hur galet det än kan vara. Då blir det masspsykos. Är det dessutom förhållandevis dyrt såsom sportdryck– så måste det ju också vara bra, tänker nog många.
Vad innehåller dryckerna?
Det handlar om två olika varianter: Prime Energy och Prime Hydration.
Den förstnämnda är en energidryck med högt koffeininnehåll, 200 milligram och taurin. I övrigt har de i stort sett liknande innehåll som andra energidrycker: de är sockerfria, innehåller kokosvatten och aminosyrorna som brukar förkortas till BCAA.
Den höga halten av koffein i energidrycken gör att den inte är lämplig för barn. En skola i Storbritannien har till exempel nyligen utfärdat en varning för energidrycker efter att ett barn fick hjärtproblem och tvingades magpumpas efter att ha druckit Prime Energy, skriver brittiska medier.
”Som sådana där drycker brukar smaka”, är omdömet från en medarbetare på Omnis redaktion som fått smaka en liten klunk av sin sons dyrbara Prime-droppar.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen