Hem
Arkivbild. (Viktoria Bank/TT)

Forskare: Lagstifta om max 20 elever per klass

Särskilda undervisningsgrupper är inte rätt väg att gå för att hjälpa svaga elever. Det anser sju forskare i specialpedagogik, som i en artikel på DN Debatt riktar kritik mot ett utredningsförslag som presenterades i våras.

Debattörerna menar att förslaget som ligger på bordet kräver stora resurser, och att dessa kan fördelas på ett bättre sätt. De vill i stället se lagstiftning som gör att det inte får finnas fler än 20 elever per klass i låg- och mellanstadiet, samt 25 elever per klass för äldre elever. Bland flera förslag vill de även att tvålärarsystemet ska bli norm.

”Vi är överens med utredarna på en punkt, nämligen att alla elever har rätt att få det stöd de behöver i skolan.”

Om debattörerna

Kerstin Göransson, professor emerita i specialpedagogik

Helén Knutes Nyqvist, universitetslektor i specialpedagogik, Stockholms universitet

Åsa Olsson, docent i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet

Lise Roll Pettersson, professor i specialpedagogik, Stockholms universitet

Mina Sedem, universitetslektor i specialpedagogik, Stockholms universitet

Anna Sjöqvist, biträdande universitetslektor i specialpedagogik, Karlstads universitet

Erika Steorn, universitetsadjunkt i specialpedagogik, Karlstads universitet

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen