Forskare: Lagstifta om max 20 elever per klass
Särskilda undervisningsgrupper är inte rätt väg att gå för att hjälpa svaga elever. Det anser sju forskare i specialpedagogik, som i en artikel på DN Debatt riktar kritik mot ett utredningsförslag som presenterades i våras.
Debattörerna menar att förslaget som ligger på bordet kräver stora resurser, och att dessa kan fördelas på ett bättre sätt. De vill i stället se lagstiftning som gör att det inte får finnas fler än 20 elever per klass i låg- och mellanstadiet, samt 25 elever per klass för äldre elever. Bland flera förslag vill de även att tvålärarsystemet ska bli norm.
”Vi är överens med utredarna på en punkt, nämligen att alla elever har rätt att få det stöd de behöver i skolan.”
Om debattörerna
Kerstin Göransson, professor emerita i specialpedagogik
Helén Knutes Nyqvist, universitetslektor i specialpedagogik, Stockholms universitet
Åsa Olsson, docent i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet
Lise Roll Pettersson, professor i specialpedagogik, Stockholms universitet
Mina Sedem, universitetslektor i specialpedagogik, Stockholms universitet
Anna Sjöqvist, biträdande universitetslektor i specialpedagogik, Karlstads universitet
Erika Steorn, universitetsadjunkt i specialpedagogik, Karlstads universitet