Adblock Plus närmar sig en miljard nedladdningar
Tyska Eyeo, som ligger bakom annonsblockeraren Adblock Plus, har i samband med konferensen Techcrunch Disrupt i New York meddelat att man närmar sig en miljard nedladdningar och att programvaran nu finns installerad på över 100 miljoner aktiva enheter.
Det innebär en enorm tillväxt för tjänsten, som så sent som i början av året hade hälften så många nedladdningar och även hälften så många aktiva användare.
”De flesta av användarna hatar inte annonser. De hatar bara riktigt påträngande annonser som förstör webbupplevelsen” sade företagets vd Till Faida under en intervju i samband med konferensen.
Adblock Plus på Wikipedia
Wikipedia (en)
Adblock Plus (ABP) is an open-source content-filtering and ad blocking extension developed by Eyeo GmbH (Wladimir Palant), a German software development company. The extension has been released for Mozilla Firefox (including Firefox for mobile), Google Chrome, Internet Explorer, Opera, Safari, Yandex Browser and Android.
In 2011 AdBlock Plus and Eyeo attracted considerable controversy from its users when it introduced an "Acceptable Ads" program to allow "certain non-intrusive ads" (such as Google AdWords) to be allowed (whitelisted) under the extension's default settings. While participation in the whitelisting process is free for small websites, large advertising companies are required to pay a fee. Whitelisting was enabled by default for AdBlock Plus users. Developers have launched competing adblockers such as uBlock which do not have Acceptable Ads programs.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen