Allt fler avtal inom märket: ”Det är glädjande”
Det nyligen slutna avtalet mellan arbetsgivarorganisationen Visita och Hotell- och restaurangfacket, HRF, landade inom märket, den av industrin satta kostnadsnormen om 6,5 procent på tre år.
– De har tagit ansvar för Sverige genom att respektera märket. Det är glädjande, kommenterade Peter Jeppsson, vice vd Svenskt Näringsliv.
Modellen där industrin går först och normerar för övriga avtalsområden har dock satts på prov i årets avtalsrörelse. Inte minst var HRF, med LO i ryggen, beredda att ta till konfliktvapnet för yrkanden som översteg 7 procent på tre år. HRF menade att LO:s satsning på de som tjänar under 24 000 kronor i månaden skulle läggas ovanpå märket, vilket Visita starkt motsatte sig.
Det innebär avtalet
Men hittills har modellen klarat prövningarna.
Avtalet innebär att utgående löner höjs med totalt 1 650 kronor över tre år. Eftersom löneökningen motsvarar runt sju procent har HRF fått betala genom andra förändringar inom kollektivavtalet som är av värde för arbetsgivarna.
Det är inte bara hotell- och restaurangbranschen som har tecknat avtal inom märket.
– Jag utgår från att de LO-förbund som har kvar att teckna avtal fortsätter att respektera märket och ta ansvar för en väl fungerande lönebildning, säger Peter Jeppsson.
Nyhetsportal om svensk arbetsmarknad
Arbetsmarknadsnytt är en opinionsbildande nyhetsportal om svensk arbetsmarknad som ägs och drivs av Svenskt Näringsliv. Här hittar du nyheter, reflektioner och fakta om allt från lönebildning, kollektivavtal till arbetsmarknadslagstiftning och internationell konkurrenskraft.