Hem
(Jeff Chiu / AP)

Analys: Dröjer innan vi vet om det är en ”ny era”

Påminner närmast om skidglasögon men med en prislapp på närmare 40 000 kronor. Vision Pro är Apples första nya produkt på nästan ett decennium. Det handlar om ett mixed reality-headset och det blev på måndagens presskonferens uppenbart att techjätten tror sig kunna bana väg för en ”ny era”, på liknande sätt som man gjorde med lanseringen av Iphone 2007.

– Det här är bara början, sa vd Tim Cook bland annat.

Han beskriver produkten som en ny typ av dator som styrs av röstkommandon, handgester och ögonrörelser.

Marknaden var dock inte överdrivet begeistrad. Aktien steg till en ny rekordnivå inför presentationen men vände ner efter den.

Dagens Nyheters Linus Larsson konstaterar att det kommer dröja innan vi vet vilket genomslag produkten kommer att få.

”Kanske kommer det inom några år vara en ganska normal maskin att äga”, skriver han.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen