Hem
(Kin Cheung / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix)

Analys: En svensk tiger har gjort comeback i Hongkong

”Svenska företag riskerar att förlora ett Klondyke”. Det skriver Birgitta Forsberg i SvD Näringsliv om näringslivets tystnad inför demokratidemonstranternas protester i Hongkong. Hon skriver att en gammal svensk kampanj gjort comeback: ”En svensk tiger”. Svenskt Näringsliv har inget att säga om utvecklingen i Hongkong, inte heller Business Sweden, skriver Forsberg.

Kina har lyckats kuva utländska bolag, skriver Ben Bland samtidigt i Bloomberg.

Standard brukade vara att utländska investerare i Kina skulle hålla sig utanför politiken och fokusera på affärerna. Nu har spelplanen ändrats och bolag pressas att alliera sig med den kinesiska regeringen eller förlora tillgång till världens största tillväxtmarknad, menar han.

Bland skriver att strategin i det långa loppet inte bara riskerar att skada Hongkong och utländska investerare utan Kinas hela ekonomi.

bakgrund
 
En svensk tiger
Wikipedia (sv)
En svensk tiger är en bild som skapades av Bertil Almqvist som ett annonsförslag till myndigheten Statens Informationsstyrelse och det som blev Vaksamhetskampanjen som bedrevs i Sverige under andra världskriget. Bilden blev en samlande symbol för kampanjen som startades av SIS den 21 november 1941.Bilden ledde till en långdragen juridisk tvist mellan å ena sidan Beredskapsmuseet och Almqvists arvingar, och å andra sidan Försvarsmakten.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen