Hem
(TT)

Analys: ”Facebook är George Costanza”

Jag har kommit till en insikt, skriver Bloombergs Shira Ovide. ”Facebook är George Costanza”, slår hon fast och hänvisar till ”Seinfeld”-karaktären, spelad av Jason Alexander. George Costanza, en klassisk förlorare, förklarar sin olycka i ett avsnitt med att alla instinkter han har haft i varje aspekt av sitt liv har varit fel.

Det är Facebook, konstaterar Ovide. Krishanteringen genom åren har gjort att sociala medier-jätten kallats världens dummaste smarta bolag, menar hon.

I Financial Times reagerar Hannah Kuchler på den senaste krishanteringen – Mark Zuckerbergs inlägg där han medgav misstag med Cambridge Analytica och lovade en rad tekniska åtgärder. Kritiker menar att vd:n inte gick tillräckligt långt. Han bad inte ens om ursäkt, skriver hon.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen