Hem
(Bertil Ericson / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Analys: Flytten löser inte kundernas missnöje

Med flytten till Finland slipper Nordea betala så hög resolutionsavgift, men långsiktigt återstår många problem att lösa för storbanken, skriver SvD Näringslivs Torbjörn Isacson i en analys och pekar på att missnöjet bland kunderna inte bara är stort utan växande.

”En del kunder kommer säkerligen att [lämna banken] efter onsdagens beslut, missnöjet lär vara tydligt på sina håll den närmaste tiden”, skriver han.

DI:s Ulf Petersson skriver samtidigt i en analys att den eventuella förlust av affärer som Nordea kan märka av knappast kommer upp i sådana nivåer att det påverkar kalkylen för en flytt. Tidningens Afroditi Kellberg skriver att det tidigare har funnits tendenser till kunduppror i banken.

”Nordea försäkrar att verksamheten förblir oförändrad, men kunderna kan agera emotionellt.”

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen