Analyser: Allmänheten kunde skingra Telias rökridå
Telia har fått rasande kritik för en kampanj som ger fri surf på sociala medier. Orsaken är att den anses strida mot nätneutraliteten då Telia valt ut ett antal aktörer, däribland Facebook, som omfattas av gratistrafiken.
Emanuel Karlsten hyllar engagemanget och beskriver det som att allmänheten ”lyckats skingra rökridåerna” och se vad det hela egentligen handlar om: ”En nedmontering av internet”.
I en analys på sajten Breakit beskriver han kärnan i problemet så här:
”Genom att bara tillåta fri surf till sex sociala medie-aktörer, varav fyra ägs av Facebook, målades en tydlig dystopi av framtiden upp: De största operatörerna i armkrok med de största sociala medierna, som tvingar kunderna att använda deras produkter. Helt emot internets idé och själ.”
Även DI Digitals Daniel Goldberg anser att den skarpa kritiken är rättmätig. Han delar även ut en känga mot Telias försvar.
”Telias egna uttalanden tyder på att man antingen inte förstår detta, eller medvetet spelar dumma”, skriver Goldberg.