Analyser: Dags att bryta Googles monopol
Att Google nu har 88 procent av marknadsandelarna för annonser i sökmotorer innebär att de har en monopolställning. Därför kan det vara dags att reglera techjättens söktjänst såsom en allmännytta. Det skriver författaren och innovationsprofessorn Jonathan Taplin i en krönika i New York Times.
Forbes ekonomikrönikör Tim Worstall går i taket över Taplins resonemang: För det första utgör Google inget monopol, alla har rätt att utmana dem. För det andra: Behöver vi verkligen vara rädda för att bli dominerade av annonser? skriver han.
Att Taplin dessutom hävdar att Facebook, Google och Amazon har hämmat innovationen är enligt Worstall ”bara löjligt”.
”Tre av världens mest innovativa organisationer hämmar alltså innovation” skriver han sarkastiskt.
Tidigare analyser
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen