Hem
Super Bowl/Dolly Parton (TT)

Analyser: Dolly Partons ”9 to 5” blir till gig-ekonomisk propaganda på Super Bowl

Dolly Partons legendariska låt ”9 to 5” fick nytt liv i Super Bowls reklam för Squarespace, ett företag som erbjuder verktyg för att bygga hemsidor.

Budskapet har förändrats till ”5 to 9” och i videon slår kontorsarbetare igen sina datorer vid arbetsdagens slut för att satsa på sina egna ”passioner”.

Betydelsen av låtens förändrade kontext ska inte underskattas, menar flera kritiker.

I en analys i Newsweek menar David Sirota att sången fått en mörk twist. Originallåten kritiserar ekonomisk ojämlikhet i en tid när kvinnor precis tagit sig in på arbetsmarknaden. Efter kampen för åtta timmars arbetsdag är reklamen ”en musikalisk hyllning till 12-timmarsdagen, från 9 till 9”, skriver han.

För många människor, inte minst i gig-ekonomin, är de ursprungliga kraven för rättvisa fortfarande högst levande, skriver New York Times Jessica Bennett. I en global recession – där särskilt kvinnor drabbas hårt – försöker många bara hålla sig flytande.

Även frilansjournalisten Kim Kelly reagerar. I en opinionsartikel i NBC kallar hon kort och gott låten för ”gig-ekonomisk propaganda”.

Se reklamen här

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen