Analyser: Ilska gav effekt – tajmingen är intressant
”Folklig ilska och politisk upprördhet” står bakom matjättarnas prissänkningar, inte kunder som jämför priser. Det skriver GP:s ekonomiredaktör Ida Johansson i ett nyhetsbrev.
Hon ställer sig samtidigt frågande till om det rör sig om kortvariga kampanjer eller om sänkningarna är ”något större” som ger effekt. Johansson noterar även att Coop sänker priset på grönsaker som historiskt brukar falla i pris på våren, och att Icas sänkningar slår igenom strax efter påsk, en ”matshopping-högtid av rang”.
DI:s Julia Forsberg analyserar hur matjättarnas drag påverkar Axfood, som hittills inte hängt på konkurrenterna. Bolaget betonar att Willys ständigt jobbar med att hålla nere priset på matkassen, vilket kan framstå som vagt i sammanhanget.
”Kunderna kan uppfatta det som att Lidl, Ica och Coop gör mer för att hålla nere priserna.”
Läs mer
Gör en klok investering – testa Omni Ekonomi
Inflation, högre räntor och stora börsrörelser. Hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta? Vilka fällor ska man undvika på börsen? Och inom vilka sektorer finns vinnare?
Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande bevakning av börs- och bolagsnyheter. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna.
Nu får alla Omniläsare chansen till en klok investering – testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).