Hem
Arkivbilder. (TT)

Analyser: ”Miljardärerna behövs i mediebranschen”

När Mats Qviberg nu säljer alla aktier i Metro för en krona så är han själv inte den störste förloraren på affären, menar Aftonbladets Martin Schori:

”Då talar jag inte bara om Metros anställda, utan om alla som vill se en förnyad – och räddad – mediebransch.”

Nya typer av finansiärer behövs i mediebranschen menar Martin Schori som jämför med Amazon-grundaren Jeff Bezos som köpte Washington Post och därmed lyfte tidningen till en ny storhetstid.

Qviberg sålde innehavet till sin affärspartner Christen Ager-Hanssen som tidigare uttalat att ”en tidning som inte uppfattas som en journalistisk produkt blir snabbt helt ointressant både för läsare och annonsörer.” Dagens Nyheters Martin Jönsson skriver:

”Det man kan hoppas nu är att han minns det, agerar därefter och förstår att den kris Metro hamnat i inte handlar om något drev utan är till hundra procent egenförvållad.”

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen