Analyser: ”Miljardärerna behövs i mediebranschen”
När Mats Qviberg nu säljer alla aktier i Metro för en krona så är han själv inte den störste förloraren på affären, menar Aftonbladets Martin Schori:
”Då talar jag inte bara om Metros anställda, utan om alla som vill se en förnyad – och räddad – mediebransch.”
Nya typer av finansiärer behövs i mediebranschen menar Martin Schori som jämför med Amazon-grundaren Jeff Bezos som köpte Washington Post och därmed lyfte tidningen till en ny storhetstid.
Qviberg sålde innehavet till sin affärspartner Christen Ager-Hanssen som tidigare uttalat att ”en tidning som inte uppfattas som en journalistisk produkt blir snabbt helt ointressant både för läsare och annonsörer.” Dagens Nyheters Martin Jönsson skriver:
”Det man kan hoppas nu är att han minns det, agerar därefter och förstår att den kris Metro hamnat i inte handlar om något drev utan är till hundra procent egenförvållad.”