Analyser: Nu kan Microsoft återerövra kontoret
Microsofts köp av Linkedin är ett steg mot en marknad som inget företag ännu erövrat: intern företagskommunikation. Det skriver Bloombergs Leonid Bershidsky. Office-paketet gav Microsoft makten över kontoret. Men dominansen har avtagit och nu utmanas Microsoft av aktörer som Facebook, som nyligen introducerade tjänsten ”at Work”.
”Microsoft betalar inte 26 miljarder dollar för Linkedins befintliga verksamhet. Man betalar för möjligheten att sälja mer fullständiga system till företagskunder”, skriver Bershidsky.
På sociala medier har affären hånats som ett giftermål mellan två kusiner från landet, noterar Telegraphs James Titcomb.
”Men för Microsoft är köpet det senaste steget i en större omstöpning av företaget från att vara det som tog datorn till allmänheten till det som dominerar arbetsdygnet”, skriver han.
Själva resonerar Microsoft att köper öppnar för möjligheten att integrera data från det sociala nätverket i befintliga verktyg som Outlook för att skapa en samlad kanal med yrkesuppgifter, skriver Techcrunch.