Hem
(HANNIBAL HANSCHKE / TT NYHETSBYRÅN)

Analyser: SAS kan stå på tur efter Air Berlin

Lufthansa bekräftade i dag att bolaget har för avsikt att köpa 81 av Air Berlins 140 flygplan samt anställa 3 000 av det konkursade bolagets personal, skriver Financial Times.

Genom köpet stärker Lufthansa sin ställning rejält, skriver SvD Näringslivs Tomas Augustsson. Flygjätten har nu tagit över Swiss, Austrian Airlines och Brussels Airlines. På sikt kan Lufthansa komma att vända blicken norrut mot ett nytt försök att ta över ett SAS i allt bättre skick, siar kolumnisten.

Lufthansas aktie reagerade på nyheten med att stiga över kursen 25 euro för första gången sedan dotcom-krisen – och mycket har förbättrats förbättrats för det tyska bolaget på ett år, skriver Wall Street Journals skribent Stephen Wilmot. Han råder ändå investerare att hålla sig borta från europeiska flygaktier ytterligare en tid.

För Air Berlins del har undergången länge varit oundviklig, skriver Airways kolumnist Vinay Bhaskara. Företagets affärsmodell har aldrig varit hållbar, menar han. ”Helt enkelt för att Air Berlin är ett lågprisbolag utan låga kostnader.”

Samtidigt har Lufthansa redan innan uppdelningen av konkursbot siktat in sig på Air Berlins mest värdefulla tillgångar – med medvetna satsningar på klassiska Air Berlin-rutter. Det skriver Flight Globals kolumnist Michael Gubisch.

bakgrund
 
Air Berlin
Wikipedia (en)
Air Berlin PLC & Co. Luftverkehrs KG (FWB: AB1), branded as airberlin or airberlin.com, was Germany's second-largest airline, after Lufthansa, and Europe's seventh-largest airline in terms of passengers carried. It maintained hubs at Berlin Tegel Airport and Düsseldorf Airport and served 12 German cities as well as destinations in Europe, the Caribbean and the Americas. Air Berlin was a member of the Oneworld alliance, and owned the subsidiary Belair in Switzerland while the sale of its 49% stake Austrian subsidiary NIKI to Etihad Airways was announced in December 2016. It is listed on the Frankfurt Stock Exchange. Etihad Airways is the largest shareholder, having increased its shareholding to 29.21% in 2011. Air Berlin is headquartered in Charlottenburg-Wilmersdorf, a borough of Berlin. On 15 August 2017 Air Berlin stated it was filing for insolvency, but that flights would continue until further notice, in part thanks to a loan provided by the German Government. On 9 October 2017, however, Air Berlin announced that it would cease all of its own operations by 28 October 2017.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen