Analyser: Siffrorna ”som en käftsmäll i julklapp”
Att klädjätten H&M redovisar minskad försäljning i det fjärde kvartalet är ”som en käftsmäll i julklapp”. Det säger SvD Näringslivs Sara Bränström i tidningens Ekonomistudion. Bränström menar att siffrorna visar på att konsumenterna ändrat sitt beteende snabbare än vad H&M gjort.
– Det är stora drastiska förändringar som behöver göras, säger hon och fortsätter:
– Hela pressmeddelandet andas mer eller mindre panik.
DI:s Richard Bråse skriver i en analys att H&M:s siffror, som är långt sämre än vad analytikerna väntat sig, ”inte kan beskrivas som något annat än katastrof”. Han menar att H&M inte längre kan skylla på externa faktorer och en svag marknad – inte minst med tanke på att Zara-ägaren Inditex presenterade en ökad försäljning för november och halva december.
DN:s Pia Gripenberg är inne på samma spår. Hon menar att H&M varit alltför sena med att anpassa sig till e-handeln:
”Det duger inte när kunderna i snabb takt flyttar sina inköp till nätet”, skriver hon i en analys.