Hem
H&M i Peking. (Maja Suslin/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Analytiker: Bojkotten kan halverat försäljning i Kina

Butiksstängningarna på grund av covid-19 och bojkotten i Kina bidrog till att H&M:s försäljning i det tredje kvartalet var lägre än väntat. Det säger Daniel Schmidt, detaljhandelsanalytiker på Danske Bank, till SvD Näringsliv.

– H&M är så vitt jag förstår inte tillbaka på T-mall, och givet att den plattformen står för en tredjedel av all klädhandel på nätet i Kina så är det en betydande nackdel att inte vara där, säger han.

Schmidt bedömer att bojkotten kan ha halverat försäljningen i Kina, vilket skulle motsvara 2,5 procents påverkan på hela koncernens omsättning.

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen