H&M om kritiserat AI-projekt där modeller klonas: ”Helt nya möjligheter”
Svenska klädjätten H&M testar att ta fram ”digitala tvillingar” av modeller. Bakom tekniken står det svenska startupbolaget Uncut, och enligt planen ska modellerna äga rättigheterna till sina avatarer och få betalt när klonerna används, skriver TT.
Syftet är att effektivisera e-handelsproduktionen, men satsningen har väckt debatt i mode- och reklamvärlden. Vissa ser AI-klonerna som ett sätt att skydda modeller från att utnyttjas i AI-sammanhang utan tillstånd, medan kritiker varnar för att tekniken kan hota kreativa yrken.
H&M:s kreativa chef Jörgen Andersson menar att tekniken öppnar nya möjligheter för kreativiteten – samtidigt som klonerna kan användas i enklare nätbutiksbilder, det han kallar ”skyltdockebilder”.
– Bilder som människor ändå bara ska vrida och vända på för att göra köp. Då kanske den verkliga modellen kan användas i en större produktion, för bilder som syns ute på stan i stället.