Analytiker: Snap kommer aldrig att bli som Facebook
När Snap, moderbolag för den populära meddelandeappen Snapchat, ska börsnoteras hoppas bolagets grundare på en värdering på 25 miljarder dollar, motsvarande nära 223 miljarder kronor. Men många investerare är inte så sålda på Snap, skriver Wall Street Journal. Framför allt är det vikande användartillväxt och Snaps bristande förmåga att på allvar ta upp kampen mot sociala medier-konkurrenter som Facebook. Dessutom ställer man sig frågande till att bolagets grundare kommer att ha fortsatt närmast total kontroll över företaget även efter noteringen.
– Det är inte Facebook och jag tror inte det någonsin kommer att bli Facebook, säger Nabil Elsheshai, analytiker på Thrivent Financial till tidningen.
bakgrund
Snapchat
Wikipedia (sv)
Snapchat är en fotodelning och multimedia app för smartphones, skapad av Evan Spiegel, Bobby Murphy och Reggie Brown när de var studenter på Stanford University. Användare kan ta bilder eller spela in videoklipp och sedan lägga på filter, stickers, text eller rita på dem. Dessa kallas "snaps" och kan sedan skickas till vänner eller läggas upp på användarens "story". Användaren kan välja hur länge mottagare kan visa deras snaps, mellan 1 och 10 sekunder, varefter bilden försvinner från mottagarens skärm såvida denna inte valt att ta en skärmdump.
I maj 2015 sade Evan Spiegel att applikationen hade nästan 100 miljoner dagliga användare och i november 2015 rapporterades det att applikationen hade nästan 6 miljarder videovisningar per dag. Företaget har en värdering på 10–20 miljarder amerikanska dollar, vilket motsvarar 80–160 miljarder svenska kronor.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen