Annonsjätte uppges varna kunder för Twitter-annonsering
Group M – som är en del av världens största annonsbolag, WPP – har gått ut med en varning till sina kunder när det handlar om annonsering på Twitter. Det uppger sajten Digiday, som hänvisar till ett dokument där annonsering på Twitter bedöms innebära ”en stor risk”.
Om uppgifterna är korrekta så innebär det att Group M blir den tredje annonsjätten som rekommenderar sina kunder att använda annonspengarna på annat håll, skriver The Verge. Tidigare har IPG och Omnicom Media Group rekommenderat att kunderna sätter all annonsering på Twitter på paus.
I det dokument som citeras av Digiday uttrycker Group M farhågor kring en rad specifika detaljer efter Elon Musks köp av plattformen. Man pekar bland annat på den stora mängd chefer som antingen avgått eller sparkats, antalet fejkkonton som nu fått en blå verifieringssymbol, samt på att det finns en risk för att Twitters möjligheter att följa kommunikationsmyndigheten FCC:s riktlinjer har minskat.