Hem

Annonsörer vill komma åt Snapchats unga användare

Snapchats roll som kanal för annonsörer blir allt viktigare, skriver Bloomberg i ett längre reportage om en sociala medier-marknad i förändring. De menar att samtidigt som exempelvis Facebook numera i synnerhet är ett kommunikationsverktyg för ”föräldrar och lärare” har Snapchat blivit den viktigaste appen för unga användare från hela världen. Och nu vill annonsörerna nå dem.
Förvandlingen till en tung aktör har gått snabbt för Snapchat, vars affärsmodell enligt Bloomberg är att förvirra äldre: ”appen varken ser ut eller känns som någon vanlig form av kommunikationsmedel”.

bakgrund
 
Snapchat
Wikipedia (sv)
Snapchat är en app för smartphones, skapad av Evan Spiegel, Bobby Murphy och Reggie Brown. Användare kan ta bilder eller spela in videoklipp och sedan lägga på filter, stickers, text eller rita på dem. Dessa kallas "Snaps" och kan sedan skickas till vänner eller läggas upp på användarens "Story". Användaren kan välja hur länge mottagare kan visa deras snaps, mellan 1 och 10 sekunder, varefter bilden försvinner från mottagarens skärm såvida denna inte valt att ta en skärmdump. I maj 2015 sade Evan Spiegel att applikationen hade nästan 100 miljoner dagliga användare och i november 2015 rapporterades det att applikationen hade nästan 6 miljarder videovisningar per dag.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen