Hem
(Eric Risberg / AP)

Användarna sviker Metas vr-plattform: ”En sorglig värld”

Användarna sviker Metas vr-plattform Horizon Worlds, enligt dokument som Wall Street Journal tagit del av. Techjätten har haft som mål att nå en halv miljon månatligen aktiva användare mot slutet av året. Antalet användare har i stället minskat stadigt sedan i våras och ligger i dagsläget under 200 000. Meta beslutade därför nyligen att nästan halvera sitt mål för 2022. Av dokumenten framgår också att i princip ingen interagerar med de miljöer som användare skapar.

”En tom värld är en sorglig värld”, skriver man.

För ett år sedan bytte Facebook namn till Meta och klargjorde att man ser virtuella världar, metaversum, som källan till bolagets framtida intäkter. Meta säger i en kommentar till WSJ att det kommer ta många år för satsningen att betala av sig.

Som användare behöver man ett headset från Metas dotterbolag Quest för att ansluta till Horizon Worlds.

bakgrund
 
Horizon Worlds
Wikipedia (en)
Horizon Worlds (formerly Facebook Horizon) is a free virtual reality, online video game with an integrated game creation system developed and published by Meta Platforms for Oculus Rift S and Oculus Quest 2. It was released in the U.S. and Canada to people 18 years or older on December 9, 2021 after an invite-only beta phase.
bakgrund
 
Metaverse
Wikipedia (en)
In futurism and science fiction, the metaverse is a hypothetical iteration of the Internet as a single, universal and immersive virtual world that is facilitated by the use of virtual reality (VR) and augmented reality (AR) headsets. In colloquial use, a metaverse is a network of 3D virtual worlds focused on social connection.The term "metaverse" originated in the 1992 science fiction novel Snow Crash, as a portmanteau of "meta" and "universe". Metaverse development is often linked to advancing virtual reality technology due to increasing demands for immersion. Recent interest in metaverse development is influenced by Web3, a concept for a decentralized iteration of the internet. Web3 and the Metaverse have been used as buzzwords to exaggerate development progress of various related technologies and projects for public relations purposes. Information privacy, user addiction, and user safety are concerns within the metaverse, stemming from challenges facing the social media and video game industries as a whole.

Så får du den bästa ekonomibevakningen:

Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp. Omni Ekonomi hjälper dig att navigera i den just nu turbulenta ekonomiska verkligheten – med nyheter, analyser och handfasta råd kring din privatekonomi. Just nu får du testa Omni Ekonomi i tre månader för 99 kronor. Erbjudandet gäller även dig som har testat Omni Ekonomi tidigare.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen