Apple bemöter uppgift om raderade Itunes-filmer
I fredags kom uppgifter om en Itunes-användare i Kanada vars köpta filmer påstods ha raderats från hans Itunes-bibliotek. Och nu går Apple ut och bemöter påståendet. Apple förnekar att man skulle radera filmer, men klargör inte exakt vad som hänt i det enskilda fallet.
Situationen är mer komplicerad än den först givit sken av, skriver Cnet, som konstaterar att den drabbade Itunes-användaren flyttat från Australien till Kanada. Av Itunes-villkoren framgår att ett regionsbyte kan innebära att man inte längre kan komma åt en specifik film. Ordet ”kan” är den något diffusa faktorn i sammanhanget.
Enligt Itunes-användaren ska emellertid flera filmer som han köpt i Australien fortfarande fungera i Kanada.
Det handlar alltså inte om en indragen film, utan om en regionsförändring som av någon anledning medfört att mannen inte längre kan se vissa filmer han köpt.
Vad som händer med tillgängligheten i molnet om en distributör drar in en film är däremot fortfarande oklart.