Årets bästa album: Disco och Flamencoblandad pop
Omni sammanfattar musikåret 2022 genom att uppmärksamma tio titlar som förekommer på flera av kritikernas listor över årets bästa album.
Rosalía – Motomami
På Rosalías ”Motomani” blandas allt från pop och hiphop till flamenco, och resultatet gick hem hos kritikerna. Aftonbladets Natasha Azarmi beskriver det som ”årets mest fulländade album”, och NME:s Nick Levine hyllar det katalanska stjärnskottets innovation.
Harry Styles – Harry’s House
”Harrys House” är den tidigare pojkbandsstjärnans tredje soloalbum, och om man ska tro kritikernas omdömen är det också hans bästa. Harry Styels influencer tycks vara allt från city-pop till disco, och låten ”As It Was” var årets största hit, tycker Rolling Stones Rob Sheffield.
Charli XCX – Crash
”Crash” beskrivs som ett storslaget pop-album, som präglas av att vara Charlis sista på kontraktet hon skrivit med skivbolaget Atlantic. Det är en skiva som växer för att sångerskan möter förväntningarna som ställs på en popstjärna, menar Laura Snapes på The Guardian.
Kendrick Lamar – Mr Morale & The Big Steppers
Kendrick Lamar ”äger rap”, och allt han gör sätter en ny standard. Så låter Markus Larssons hyllning till den amerikanske hiphopstjärnans femte album ”Mr Morale & The Big Steppers”. Många kritiker verkar hålla med, då albumet placerar sig högt upp mest överallt.
Weyes Blood – And In The Darkness, Hearts Aglow
Weyes Blood, eller Natalie Mering som hon egentligen heter, får mycket beröm – särskilt hos Spin. Musiksajten har nämligen inte bara utnämnt ”And In The Darkness, Hearts Aglow” till årets bästa album, utan belönar även singer-songwritern med utmärkelsen årets artist. Låten ”It’s not just me, it’s everybody” är dessutom en av årets bästa ballader, tycker Aftonbladets Håkan Steen.
Beyoncé – Renaissance
Det är förmodligen inget album som toppar lika många listor som Beyoncés ”Renaissance”. Storstjärnan har blandat techno, disco och house i en hyllning till den svarta hbtq-gemenskapen – tillsammans med flera erfarna producenter. ”Beyoncé verkar ha lyssnat på Destiny’s Childs rekommendation om att du lämnar männen hemma om du vill ha roligt”, skriver Jenessa Williams för The Guardian.
Wet Leg – Wet Leg
Brittiska Wet Leg slog igenom ordentligt 2021 med låtar som ”Chaise Longue”, och det självbetitlade debutalbumet tycks vara en hit det med. NME:s Andrew Trendell tycker att indie-duons roliga och gitarrtunga album blåser liv i genren på nytt.
Steve Lacy – Gemini Rights
”Gemini Rights” är Steve Lacy andra album, men det innehåller hans första listtoppande hit i ”bad habit”. Låten har bland annat fått stort genomslag på TikTok, och Lacys funkiga R&B går hem även bland kritikerna. The Guardians Shaad D’Souza beskriver skivan som ”årets mest glatt överraskande genombrott”.
Tove Lo – Dirt Femme
Svenska popstjärnan Tove Los femte album är också hennes första självständiga, och beskrivs som ett bra intro för den som inte haft stenkoll på de senaste årens popmusik. Här blandas disco i Dua Lipa-stil med ett driv som hämtat från Charli XCX, tycker The Guardians Laura Snapes.
Oliver Sim – Hideous Bastard
Oliver Sim är kanske mest känd som basist i bandet The XX, men den elektroniska solodebuten ”Hideous bastard” kanske kommer att ändra på det. Skivan inleds med ett avslöjade, om att Sim levt med hiv sedan han var 17 år. I sin helhet blir albumet ”ett slags reningsbad”, skriver Aftonbladets Håkan Steen.