Hem
Trump och Melania Trump framför en grupp Trump-supportrar. (Carolyn Kaster / TT NYHETSBYRÅN)

Även Trump har ny strategi – sprider positiva budskap

De negativa reklamkampanjerna inför presidentvalet har blivit klart färre sedan Donald Trump insjuknade i covid-19. Totalt är nu 68 procent av all reklam positiv, vilket är den mest positiva tonen sedan i juni, rapporterar Bloomberg.

Utmanaren Joe Biden bytte till ett mer positivt budskap när Trump blev sjuk. Men vad som är mer förvånande, skriver nyhetsbyrån, är att presidenten har gått samma väg. Sakta men säkert har attackerna mot Biden ersatts av reklam om Trumps framgångar med ekonomin och satsningar på landets äldre.

Presidentvalskampanjer brukar i regel försöka avsluta positivt, säger Travis Ridout, chef för Wesleyan Media Project, som studerar politisk reklam. I och med att många förtidsröstar i år kan de budskapen ha tidigarelagts.

– Nu är det dags att leverera dina positiva budskap, säger han.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen