Barns nyhetskonsumtion ökar mest under pandemin
Barn mellan 9 och 14 år är den grupp som ökat sin nyhetskonsumtion mest under coronapandemin. Det framgår av undersökningen Mediebarometern, som genomförts av Nordicom vid Göteborgs universitet.
– Den här typen av resultat är positiva, att unga människor i kristider söker sig till de professionella medierna. Det hade varit mer bekymmersamt om de inte hade sett ett värde i den journalistiken, säger Jonas Ohlsson medieforskare och föreståndare för Nordicom.
SVT och kvällstidningarna står för den största ökningen totalt i undersökningen, som behandlar helåret 2019 men också pandemimånaderna februari - april 2020.
Om undersökningen
6011 personer mellan 9 och 79 år har deltagit i Mediebarometern genom att lämna självuppskattande svar.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen