Hem
Arkivbild. (ADRIAN WYLD / AP)

Bartender: Varannan öl jag tappar upp är en Guinness

Den irländska stouten Guinness har i decennier varit förknippad med gubbar och pubkultur. Men efter ölets uppsving i december 2024, då den tog slut i stora delar av Europa i samband med trenden ”Split the G” i sociala medier, ser den ut att fortsätta vara populär även bland yngre, rapporterar Dagens Nyheter.

På en bar i Gamla stan i Stockholm flödar det av den mörka, söta och krämiga drycken.

– Jag skulle säga att varannan öl som jag tappar upp på en kväll är en Guinness, säger bartendern Jeffrey Sayer från London till DN.

Tv-serien ”The house of Guinness” som följer bryggeriets grundare Sir Benjamin Guinness fyra barn efter hans död 1868 kan vara nästa sak som får ölet att fortsätta drickas när ”Split the G”-trenden har lagt sig.

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen