Hem
(David Giesbrecht / TT NYHETSBYRÅN)

Bill Gates-bolag köper smygreklam av Netflix

Netflix och Amazon har visserligen ingen reklam i sina film- och tv-produktioner – men drar in miljarder på produktplaceringar. Det hävdar Bill Gates-företaget BEN:s marknadschef Greg Isaacs, skriver CNBC.

Eftersom BEN själva använder sig av strömningsjättarnas tjänster säger de sig veta att en produktplacering kostar mellan 50 000 och 500 000 dollar. Exempelvis ska de ha fått in smygreklam för GM och Dunkin’ Donuts i Netflix-succén House of Cards.

Enligt Greg Isaacs förekommer minst en produktplacering i de flesta av Amazons program och i 74 procent av Netflix produktioner, skriver CNBC.

bakgrund
 
Produktplacering
Wikipedia (sv)
Produktplacering, på engelska product placement, är marknadsföring av ett varumärke eller en produkt genom planerad förekomst i ett sammanhang som inte uttryckligen är reklam. För filmproducenter har det också blivit ett sätt att delfinansiera framför allt spelfilmer. Den första vågen av produktplacering handlade om att företag betalade för att just deras produkter skulle användas i filmer och tv-serier. En uppblossande etikdebatt om huruvida biobesökare var medvetna eller ej om att de utsattes för reklam har utmynnat i en stor medvetenhet hos allmänheten om fenomenet, följt av relativt stor acceptans av marknadsföringsmetoden. Produktplacering har ofta varit en metod för både reklamköpare och medieproducenter att använda för att komma runt formella reklamförbud. En växande gren av produktplacering är att i stället placera in produkter i folks verklighet. Genom att erbjuda vissa företag gratis tillgång till ett visst mineralvatten till matsalen kommer de anställda i kontakt med just det märket. Genom att låta en grupp skådespelare sitta på ett café och prata om hur bra en viss produkt är kan de som sitter bredvid påverkas att införskaffa produkten. Ifall avsikten verkligen är att lura folk talar man om undercover marketing. Allmänhetens medvetande om denna form av produktplacering är under alla omständigheter lägre än om den klassiska varianten. Här brukar Sony Mobiles kampanj 2002 anges som exempel. Under 2000-talet kom debatten att handla om produktplacering i bloggosfären och svårigheterna att som konsument veta om bloggare spontant nämner produkter som de använder och gillar eller om de gör det för att företagen betalat dem för att skriva på ett visst sätt.
bakgrund
 
Branded Entertainment Network (BEN)
Wikipedia (en)
Branded Entertainment Network (BEN) is a Los Angeles, California-based advertising and licensing agency. The company offers product placement, rights clearance, and personality rights management services for the entertainment industry. The company was founded in Seattle by Bill Gates in 1989 as Interactive Home Systems, and later renamed Corbis. The company's original goal was to license and digitize artwork and other historic images for the prospective concept of digital frames. In 1997, Corbis changed its business model to focus on licensing the imagery and footage in its collection. The Corbis collection included contemporary creative, editorial, entertainment, and historical photography as well as art and illustrations. Among its acquisitions are the 11 million piece Bettmann Archive, acquired in 1995; the Sygma collection in France (1999); and the German stock image company ZEFA (2005). Corbis also has the rights to digital reproduction for art from the Hermitage Museum in St. Petersburg, Russia, the Philadelphia Museum of Art and the National Gallery in London. Corbis later expanded into providing services for the entertainment industry, including brand integration and rights clearance services. In January 2016, Corbis announced that it would sell its image licensing businesses to an affiliate of Visual China Group. VCG licensed the images to Corbis's historic rival, Getty Images, outside of China. Corbis retained its entertainment businesses under the name Branded Entertainment Network.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen