Hem
Amanda Björkman (t.v.) (TT)

Björkman: Inget ”skitjobb” att dela ut reklam

DN:s Amanda Björkman reagerar i en ledare på sociologen Roland Paulsens beskrivning av ”skitjobb”, efter ett debattinlägg där han enligt Björkman likställer reklamutdelning och papperslösa migranters långa arbetsdag med just ”skitjobb”. Ungdomar som delar ut reklam gör i Paulsens ögon något som kan liknas vid ”förtryckande förnedring”, skriver Björkman. Det är en kränkande syn, enligt henne: ”För reklam­utdelaren kan det lika gärna vara ett medvetet – och inte minst stolt – val personen har gjort. Ett sätt att få in en fot, göra rätt för sig, ta sig vidare. Ett aktivt och medvetet sätt att skapa ett liv som personen själv önskar få.”

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen