Hem
Kinesiska turister i Stockholm. Arkivbild. (Adam Wrafter/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Bokningssajter kostar hotellen 2 miljarder om året

Hotellbranschen i Norden betalar årligen över 2 miljarder kronor till förmedlingstjänster som Booking.com, Hotels.com och Google, enligt norska Dagens Næringsliv. När hotellgäster bokar rum den vägen måste hotellen betala en provision som brukar uppgå till mellan 15 och 25 procent.

– Det är ett hamsterhjul. Vi satt tyvärr lite för still i båten i början, säger Morten Thorvaldsen, chef för Thon Hotels, till tidningen.

Provisionsbetalningarna har vuxit kraftigt bara de senaste åren, säger Torgeir Silseth som är koncernchef för Petter Stordalens kedja Nordic Choice.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen