Hem
Bookbeats reklam i tunnelbanan i Stockholm. (Privat)

Bookbeats svarta hand får kritik: ”Har målat dit färg”

Ljudboksföretaget Bookbeat får hård kritik för en reklambild som för närvarande används i Stockholms tunnelbanesystem. Flera användare på Twitter har uppmärksammat bilden, som föreställer en svart hand som håller i en telefon.

”Bookbeat försöker vara woke. Människor har inte pigment på handflatan, bro”, twittrar M-profilen Hanif Bali.

Journalisten Emanuel Karlsten tycker att företaget ”gör bort sig rejält”.

”De har helt enkelt bara målat svart färg på en hand (...) Sällan har väl ett varumärke så tydligt visat hur lite de bryr sig”, twittrar Karlsten, som utvecklar sina tankar i en krönika i GP.

Bookbeats vd Niclas Sandin svarar på kritiken i ett sms till DN, där han säger att reklambyrån har använt sig av bilder ur en bildbank:

”En verkar ha blivit fel, vi kommer inte använda den handen i kommande kampanjer.”

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen