Hem
Arkivbild. (TT)

Brittisk utmanare slår Zara i paradgrenen

Brittiska e-handelsbolaget Boohoo har en affärsmodell inspirerad av Zaras och har blivit bättre än den spanska jätten i den egna paradgrenen, skriver Bloomberg. Det handlar om att vara snabb från tillverkning till butik och Boohoo har ledtider på mellan en och två veckor – vilket är mer än dubbelt så bra som Zaras. Vidare beställer Boohoo först få exemplar av många modeller. Därefter rear det Manchesterbaserade bolaget ut det som inte säljer och beställer mer av populära plagg.

bakgrund
 
Zara
Wikipedia (sv)
För den kroatiska staden, vars italienska namn är Zara, se Zadar. Zara är Inditex mest kända affärskedja, av kedjor som Massimo Dutti, Pull and Bear, Oysho, Uterqüe, Stradivarius and Bershka. Gruppen har sitt huvudkontor i A Coruña, Spanien, där den första Zara-butiken öppnade 1975. Det har hävdats att Zara enbart behöver två veckor för att utveckla en ny produkt och leverera den till affärer, jämfört med ett snitt i branschen på sex månader, och lanserar runt 10 000 produkter om året. Zara har stått emot den generella trenden i branschen att överföra prouktionen av fast fashion till länder med låg produktionskostnad[källa behövs]. Den kanske mest ovanliga strategin är företagets reklampolicy, där man snarare än att göra reklam investerar en viss procentandel av vinsten till att öppna nya affärer istället.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen