Hem
(Patrick Semansky / AP)

”Bruspoddar” uppges uteslutas från Spotifys annonsprogram

”Bruspoddar” (eller white noise-poddar, om man så hellre vill) – det vill säga poddar som innehåller brus och andra lugnande ljud – kommer inte längre att kunna tjäna pengar via Spotifys annonsprogram Ambassador Ads från den 1 oktober. Det hävdar åtminstone källor till Bloomberg.

Ambassador Ads-programmet går ut på att Spotify betalar poddare för att läsa upp annonser för Spotify.

Engadget skriver att Spotify under en lång tid har haft en besvärlig relation med upphovsmakarna bakom den här typen av poddar. Vissa av poddarna drar idag in stora pengar, då Spotify betalar dem för annonsplaceringar, även om Ambassador Ads-annonserna inte är särskilt effektiva i sammanhanget. Lyssnarna är nämligen inte lika engagerade i avslappningspoddar som under en vanlig podcast med prat.

Upphovsmakarna bakom poddarna kommer fortfarande att kunna tjäna pengar, men då i form av direkt stöd från lyssnarna, betalda abonnemang och automatiska annonser.

Spotify har inte kommenterat uppgifterna.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen