Hem
Layth Al-Haydar (Skånetrafiken/press)

Chauffören i reklamen: ”Folk har lärt känna mig”

Busschauffören – och den utbildade arkitekten – Layth Al-Haydar som porträtteras i Skånetrafikens kritiserade reklamkampanj säger till SvD att han gav upp sitt drömyrke när han kom till Sverige efter Gulfkriget. Han hade praktik på ett arkitektkontor men behövde tjäna ihop pengar för att kunna hjälpa sin familj att lämna Irak. Han säger att det var ett lätt val och att han trivs på sitt jobb som busschaufför.

– Reklamen har gjort mycket för mig. Folk har lärt känna människan bakom ratten. Det är positivt.

Kampanjen har kritiserats för att den får invandrade personers svårigheter på arbetsmarknaden att framstå som något positivt.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen