Hem
(Pressbilder Skånetrafiken)

Kritik mot kampanj med arkitekt som kör buss

I en ny reklamkampanj vill Skånetrafiken göra sina förare mänskliga för resenärerna och höja yrkets status, men kampanjen får kritik. Särskilt är det en affisch med texten ”Arkitekten som ritade en ny väg” som hamnat i blåsväder.

– Jag och många vänner har vuxit upp med hur vanligt det här är, och hur okänsliga andra är kring det här. Föräldrar och vänners föräldrar diskrimineras på grund av sitt efternamn, säger Malmöbon Helena Pataki till Kvällsposten.

Enligt Skånetrafiken är syftet med kampanjen att visa att deras förare är mänskliga och att busschaufför inte är ett sämre yrke än något annat.

– Syftet med kampanjen är att visa att våra förare har gjort ett aktivt val att bli busschaufförer, säger marknadschefen Björn Wedeby till SvD.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen