Hem
(Henrik Montgomery/TT)

Clas Ohlsons försäljning steg 17 procent – sjunker online

Varukedjan Clas Ohlsons totala försäljning steg med 17 procent under april, långt över analytikernas förväntningar enligt Infronts sammanställning. Infronts estimat låg i snitt 12,6 procent.

Den organiska försäljningen steg med 14 procent.

Onlineförsäljningen minskade dock. Att det skulle gå ner var väntat men minskningen med nära 29 procent var dubbelt så stor som förhandstipsen.

Vd och koncernchef Kristofer Tonström skriver i ett pressmeddelande att bolaget ”träffat rätt i vårt kunderbjudande, exempelvis med en lyckad satsning på vårt sortiment av solcellsbelysning”.

Erbjudande: Läs Omni Ekonomi gratis i två månader

Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp för affärsläsare. Omni Ekonomi ger dig Sveriges bästa och mest heltäckande bevakning av börs-, bolags- och marknadsnyheter. Dessutom får du dagliga expertkommentarer och långläsning från bland annat Wall Street Journal, Financial Times och The Economist. Du kan också välja att bevaka de bolag och/eller ämnen som intresserar dig allra mest.

Nu kan du som Omni-läsare testa Omni Ekonomi gratis i två månader (värde 318 kronor). Erbjudandet är helt utan förpliktelser, det blir ingen automatisk förlängning och du behöver inte ange något kreditkortsnummer.

Erbjudandet gäller endast dig som inte har nyttjat prova-på-erbjudande från Omni Ekonomi tidigare.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen