Hem
KlarnaANNONS

Då nätshoppar vi som mest

Svenskar fullkomligt älskar att handla online. Och andelen svenskar som näthandlar varje vecka ökar. I Klarnas Shopping Pulse-rapport, som kartlägger konsumenters shoppingvanor i 13 länder på tre kontinenter, uppger nästan var tredje svensk att de handlat på nätet minst en gång i veckan under årets andra kvartal, vilket är en ökning på tre procent jämfört med samma period 2021. Var tredje person uppger att de vill göra majoriteten av sina köp online framför fysisk butik, vilket innebär en ökning på fyra procent jämfört med samma period förra året.

– Även efter pandemin och ett halvår kantat av ekonomiska oroligheter kan man se att svenskarna näthandlar allt oftare och att preferensen för e-handeln växer inom samtliga produktkategorier. I det ekonomiska läge vi befinner oss i är några av fördelarna med näthandel, exempelvis lägre priser och fler betalningsalternativ, mer relevanta för konsumenter än på länge, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Den vanligaste tidpunkten då vi handlar online är söndagar klockan 21 och de mest populära produktkategorier är kläder och skor, apoteksprodukter samt skönhetsprodukter.

Info om rapporten

Den senaste upplagan av Klarnas Shopping Pulse-rapport från Q2 2022 innehåller insikter från en undersökning med över 14 000 konsumenter (varav 1090 svenskar), samt Klarnas egen shoppingdata från mer än 400 000 detaljhandelspartners runt om i världen.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.