Hem
Christer Nilsson, IT-ansvarig på biståndsorganisationen IM. Till höger: Kvinnogruppen i Solola i Guatemala, som startat med hjälp av en av IM:s partnerorganisationer, har genom att organisera sig kunnat öka sina inkomster. Foto: Marcelino Secaira/IM
TeliaANNONS

Då tvingades IM att prioritera bort IT-säkerheten

Christer Nilsson, IT-ansvarig på biståndsorganisationen IM, stod inför en utmaning. Han visste att det fanns säkerhetshål i systemen – samtidigt som det var svårt att motivera kostnaden för de nödvändiga åtgärderna.

– Det var en tidsfråga innan något skulle hända. Men med vår förra IT-partner fick vi helt enkelt avstå – det vi behövde göra blev för dyrt, säger Christer Nilsson.

Först när IM för 1,5 år sedan fick Telia som partner kunde säkerheten äntligen prioriteras upp. De hade nu den förlängda IT-avdelning de behövde.

– Många säkerhetsprojekt som vi fått skjuta upp tyckte Telia skulle ingå i vårt uppstartsarbete. Det innebar ett lyft direkt.

Bland annat aktiverades backup av samtliga Office365-konton, delade brevlådor och SharePoint-webbplatser.

– Andra säkerhetsprojekt som vi genomfört har givetvis kostat, men till rimliga priser, till exempel multifaktorautentisering, lösenordshantering, kryptering av datorer och utökade skydd via Microsoft 365. Nu kan vi också erbjuda alla våra regioner runt om i världen en VPN-tjänst för att minska risken för avlyssning och spårning.

Om IM

IM är en idéburen, obunden medlemsorganisation som arbetar globalt i samarbete med lokala aktörer, för en jämlik och medmänsklig värld.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.