Dålig start för Apples satsning på mobila storspel
Den första Ipad-modellen med M1-chip och de nya Iphone 15 Pro-telefonerna med A17 Pro-processorer har gjort det möjligt för spelutvecklare att släppa fullfjädrade storspel även på Iphone och Ipad. Men den satsningen har fått en dålig start. Det visar siffror från analysföretaget Appfigures, skriver Mobil.se.
Intresset för de spel som klassas som så kallade AAA-titlar har nämligen varit extremt litet. Ett exempel som Appfigures tar upp är spelet Assassin’s Creed Mirage, som kostar 599 kronor och så här långt bara har sålts i under 3 000 exemplar. Ett annat exempel är det betydligt billigare Resident Evil Village (185 kronor för basversionen), som bara sålts i 5 750 exemplar.
Det återstår att se om siffrorna hämtar sig i takt med att fler uppgraderar till Apple-hårdvara som har stöd för den här typen av storspel, skriver sajten 9 to 5 Mac.