Hem
Kaoset i flygtrafikenOmni förklarar

Därför är det kaos på flygplatserna – och är Sverige unikt?

Ali Lorestani/TT

De dagliga rapporterna om köerna på Arlanda fortsätter, flera medier direktsänder och på måndagsmorgonen beskrev en resenär, för Aftonbladet, situationen på Terminal 5 som ”obehaglig”.

Enligt flygplatsbolaget Swedavia är störningarna en effekt av pandemin: nyanställningarna dröjer efter uppsägningarna som genomfördes när världen lamslogs av coronaviruset för två år sedan.

Men är situationen på Arlanda unik, eller ser det kanske likadant ut på Heathrow, Schiphol och Fiumicino?

Hur är situationen i Sverige, bortsett från Arlanda?

Kortfattat: Bra. Utöver Arlanda är Landvetter i Göteborg, Malmö och Bromma relativt stora flygplatser med internationella avgångar. De har klarat sig betydligt bättre.

Kökaoset den här sommaren är i Sverige främst ett problem på Arlanda, säger Ellen Laurin, pressansvarig på Swedavia, till Omni.

– Så är det. Vi ser inte den här problematiken på våra andra flygplatser, säger hon, på måndagen.

Långa köer på Arlanda flygplats. Ali Lorestani/TT

Hur ser det ut ute i Europa?

Många av de största europeiska hubbarna gör Arlanda sällskap. Faktum är att två viktiga röster i flygbranschen, ACI Europe och EASA, för en dryg månad sedan varnade för att personalbrist hotade flygplatser i hela Europa.

Och som vi kommer att se är det många flygplatser, främst i Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Spanien och Irland som rapporterar svårigheter med att få passagerarna ombord på sina plan i tid.

I Nederländerna gick det i slutet av maj så långt att KLM tillfälligt avbröt försäljningarna av biljetter till flyg från Schiphol i Amsterdam. Anledningen? Flygplatsen hade under flera veckor haft köer långt ut på gatan och rapporter om resenärer som missat sina flighter.

Var är situationen värst?

Kanske är läget allra värst på de brittiska flygplatserna. Matthias Trost, professor på Newcastle University, säger till Financial Times att han börjat resa runt på vetenskapliga konferenser, mer eller mindre som före pandemin, men att han uppskattar att hälften av hans flighter ställts in.

– Alla längtar efter att gå tillbaka till det normala. Men att resa i 36 timmar, det är bara löjligt. Jag kommer inte att boka någon ny resa nu, säger han till FT.

Utöver de problem som de stora europeiska flygplatserna står inför, vill en del tillskriva problemen till Brexit. En av dem är Ryanairbossen Micheal O’Leary som är besviken på att utträdet gjort att många av de unga östeuropéer som tidigare arbetade på flygplatserna nu är ute ur ekvationen.

Att det skulle vara ett Brexit-fenomen har tillbakavisats av Storbritanniens transportminister, Grant Shapps.

– Vi ser samma problem överallt i hela Europa. Att Brexit är anledningen är helt enkelt inte sant, sade han nyligen i en intervju.

På grund av timslånga köer till säkerhetskontrollerna på Dublins flygplats i EU-landet Irland, missade omkring 1 400 resenärer sina flyg i slutet på maj, på bara en dag.

– Det var helt hemskt, sade Rebecca Maher, som missade sin Italien-flight, till New York Times då.

I Spanien, där britterna är den största turistgruppen, 18 miljoner britter besökte landet 2019, är oron stor att kaoset ska slå mot turistindustrin i stort. Sedan i mars har omkring 15 000 resenärer missat sina flyg på Madrids flygplats, enligt flygbolaget Iberia på grund av köer till passkontrollerna i terminal 4.

För en vecka sedan kritiserade Iberia, som ingår i samma koncern som British Airways, spanska myndigheter och bad dem snabba på nyanställningarna. Med mindre än tio minuter kvar till take-off saknades till exempel över 100 resenärer på ett Iberia-flyg till Buenos Aires för en vecka sedan, då de fortfarande var kvar i passkontrollen.

Iberia har även bett spanska myndigheter att göra ett undantag för brittiska resenärer, och låta dem använda de automatiska passmaskinerna på flygplatsen, i stället för att britterna måste gås igenom manuellt. Det är en åtgärd som Portugal redan genomfört.

Madrids flygplats. Paul White / AP

Finns det något positivt exempel?

Italien har klarat sig bättre än sina svenska, brittiska, nederländska och tyska kollegor.

”Är vi bättre?”

Det lät nästan som stolthet när reportern på Romtidningen La Repubblica för en vecka sedan frågade Pierluigi Di Palma, chef på italienska luftfartsverket, om Italien helt enkelt är bättre, när han sökte anledningen till att kaoset uteblivet på de italienska flygplatserna.

– Många flygplatser har avskedat personal. Det har vi inte behövt göra, tack vare statliga stöd, svarade Di Palma då.

– Vi hade aldrig kunnat föreställa oss att en flygplatsförebild som Schiphol, skulle visa sig inkapabel att ta hand om sina resenärer. De har köer med turister och affärsmän, protester, kaos och inställda flyg. Det är situationer av osäkerhet som vi inte behövt uppleva.

Nåja, inte behövt uppleva helt och hållet. Även i Italien har det rapporterats om långa väntetider de senaste dagarna, bland annat i Bologna.

Christine Olsson/TT

Hur är situationen globalt?

Globalt har flygresandet kommit igång igen efter pandemin. Och med det, problemen med köer och långa väntetider. På flygplatserna i Sydney och Melbourne pratades det i helgen om ”prepandemiska”-nivåer av resenärer, dessvärre, för flygplatsen, går det inte att säga samma sak när det kommer till antalet i markpersonalen.

Enligt ABC News saknas 5 000 anställda på Sydneys flygplats.

Och att medelklassen i den rika västvärlden vill ut och resa igen märks även på andra sidan Atlanten. I USA ställdes omkring 2 500 flighter in i samband med Memorial Day i månadsskiftet maj/juni, en av landets största resehelger, på grund av personalbrist.

Och i USA har problemen pågått under stora delar av våren, även om de blir som mest påtagliga vid veckosluten och under röda dagar. I slutet av april skulle Pam och Jeremy Salda ha gift sig i Las Vegas. Så blev det inte, på grund av inställda flyg. I stället blev det bröllop ombord på ett plan.

Hur hanteras problemen?

Det säkraste sättet att undvika timslånga köer och i värsta fall en missad flight är förstås att skippa resan helt. Det är också vad flygplatsexperten Julian Bray föreslagit till brittiska semesterfirare: det vill säga, stanna hemma.

– Jag säger inte att alla ska göra det. Men de borde överväga det, sade han till tidningen Daily Mail i slutet på förra veckan.

Den sista utvägen för branschen är att göra något de knappast vill: ställa in flighter.

Tyska Lufthansa och dotterbolaget Eurowings har meddelat att omkring 1 000 flighter från Frankfurt och München ställs in under juli. ”Infrastrukturen är fortfarande inte helt återställd”, skriver bolaget i en kommentar till Business Traveller.

Brittiska Easyjet och British Airways, har tagit liknande beslut. I våras ställde British Airways in 10 procent av sina flighter fram till oktober. Amerikanska Delta har meddelat att de ställer in omkring 100 flighter i Nord- och Sydamerika dagligen under sommaren.

”Hela flygindustrin lider av flaskhalsar och personalbrist, särskilt i Europa”, skriver Lufthansa i en kommentar till resetidningen Business Traveller. Martin Meissner / AP

Efter att KLM pausat biljettförsäljningen på flighter från Schiphol pågår nu, enligt flygplatsbolaget, samtal med fackföreningar om att höja lönerna för säkerhetspersonalen på flygplatsen för att göra yrket mer attraktivt. British Airways lockar med 1 000 pund i bonus för den som anställs. Nödvändigt, enligt experter.

– Vi tittade på lönerna för utannonserade jobb i incheckningen på Gatwick och de var lägre än lönerna på Lidl, säger Rory Boland, redaktör på resemagasinet Which? Travel, till CNN.

– Vi såg samma sak i Dublin. Anställningsförhållandena på flygplatser är ofta usla. Du ska jobba konstiga timmar, parkering är sällan gratis och incitamenten att ta ett sådant jobb är få om du får mindre betalt än i en mataffär.

Stephen Cotton, generalsekreterare på International Transport Workers’ Federation, säger till Financial Times att branschen måste erbjuda bättre villkor.

– Ärligt talat. Skulle du hellre jobba vanliga tider i en mataffär eller gå upp klockan två på morgonen och stå och frysa på en flygplats?, säger en chef i branschen, till Financial Times.

Ali Lorestani/TT

När blir det bättre?

Rory Boland, redaktör på resemagasinet Which? Travel, tror att den värsta tiden, åtminstone i Storbritannien, fortfarande är att vänta.

– Det är svårt att förutse. Men det vi vet är att peaken för resande under sommaren fortfarande inte har nåtts och några snabba lösningar på personalbrist, finns inte. Och med de två sakerna i beaktande är det svårt att se hur flygbolagen ska komma undan att ställa in fler flighter, säger han till CNN.

I Sverige, för att lösa den mest akuta situationen, har erfarne flygjournalisten Christer Åström föreslagit att närliggande flygplatser som Västerås och Skavsta ska avlasta Arlanda.

– Alla faciliteter finns, det skulle kunna vara en möjlig utväg i ett akut läge, sade han nyligen till TT Nyhetsbyrån.

Vill du läsa mer?

Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen