Hem
Anna-Karin Lindeberg, hälsostrateg och gruppchef på Länsförsäkringar Jämtland.
LänsförsäkringarANNONS

Därför är ledarskapet avgörande för friska företag

”Sitta är det nya röka” och ”Jobbet är inget hälsoläger” är två argument som känns igen från debatten om hälsa på arbetsplatsen. På kort tid har det skapats en stark polarisering inom trenden friskvård och träning i arbetslivet.
Anna-Karin Lindeberg, hälsostrateg och gruppchef på Länsförsäkringar Jämtland, har förståelse för båda perspektiven.
– Ur arbetsgivarens synvinkel är det viktigt att de anställda mår bra. Alla företag sätter kunden i fokus, men har man inte friska och välmående medarbetare kan kunderna inte få ut något av företaget, säger Anna-Karin Lindeberg.

Träning kopplat till löneökning?

För arbetsgivare har det till exempel handlat om att ge friskvårdsbidrag eller avsätta arbetstid för träning. Men på senare tid har det också dykt upp frågor på anställningsintervjun om man röker eller hur ofta man tränar och det finns företag som inte låter dem som inte uppvisar dokumenterade träningsprogram ta del av löneförhöjningar.
Det har i sin tur skapat motreaktioner, med argument som ”Jobbet är inget hälsoläger”. Det man vänder sig emot är bland annat att det läggs starka värderingar i bra och mindre bra egenskaper, beteenden och livsstilar.

Motivera och engagera

– Det är en hårfin gräns. I grunden behöver ju alla tillräckligt med ork och vara frisk för att kunna utföra sitt arbete – men medarbetarnas motivation och arbetsglädje är minst lika viktigt och då är ledarskap det som är helt avgörande, säger Anna-Karin Lindeberg.
Ledarskapet är avgörande för att man ska trivas, känna sig motiverad och prestera men också för att man ska använda sitt friskvårdsbidrag eller prioritera sin friskvårdstimma.
– Utmaningen för företagen är att tillsammans med de anställda skapa en miljö där man peppar varandra till att träna för att må bra och ha tillräckligt med ork för sin arbetsdag.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.