Data visar: Det hände sista minuterna innan kraschen
Klockan 08.57 på söndagen varnade kontrolltornet på flygplatsen i Muan för ”fågelaktivitet” i närheten av landningsbanan. Mayday-anropet kom klockan 08.59, skriver Wall Street Journal.
Enligt data som analyserats av Flightradar24 gjorde planet därefter en 180-graders sväng för att genomföra inflygningen från motsatt riktning. Klockan 09.01 gav kontrolltornet tillstånd för en andra landning från norr. Samtidigt skickade passagerare sms till sina familjemedlemmar. En person skrev att en fågel fastnat på planets vinge.
Planet tog mark ungefär halvvägs ner på landningsbanan, utan att landningsstället var utfällt. Klaffarna på fram- och bakkanten av vingarna, som används för att kontrollera hastigheten under landning, var infällda.
Lee Geun-young, som driver en restaurang bredvid flygplatsen, hörde höga smällar och såg sedan planet krascha in i en betongmur.
– Värmen i mitt ansikte var som ångan från ett bastuaggregat, berättar han.