Hem
Illustrationsbild. (Kallestad, Gorm / TT NYHETSBYRÅN)

Dataspelsbranschen: Bäst om vi får lösa problemen

Per Strömbäck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen, tror inte att en ny spellagstiftning är rätt väg att gå för att lösa problemen med lootlådor i datorspel.

– Generellt är det alltid bättre om branschen löser problemen, det går ofta snabbare och blir mer konsumentvänligt. Dessutom är självregleringssystem ofta striktare än lagreglering, säger han till SVT Kultur.

Branschen delar heller inte regeringens syn på att lootlådor är att likställa med lotteri eller ens spel om pengar.

– Till skillnad från lootlådor präglas riktiga lotterier av att de flesta är nitlotter, säger Per Strömbäck.

Läs mer

Det här är ”lootlådor”

Så kallade lootlådor (loot boxes på engelska) är ett samlingsnamn för en typ av slumpmässigt genererat innehåll som spelare köper eller belönas med. Köpet kan ske med riktiga pengar, spelets egen valuta eller ibland ges som belöning för prestationer i spelet.

Innehållet kan exempelvis vara fotbollsspelare som i ”Fifa”, eller så kallade skins som ändrar spelfigurens utseende i exempelvis ”Overwatch”.

Eftersom spelarna inte vet vad som finns i lådorna finns likheter med lotteri. I vissa fall har spelare även sålt åtråvärda föremål som finns i lådorna för riktiga pengar.

Frågan om hur man ska se på lådorna, och om de ens ska vara tillåtna, har diskuterats i flera länder. Flera stora spelskapare och utgivare kom nyligen överens om att från och med nästa år åtminstone redovisa hur stor chansen är att få de olika typerna av innehåll.

Källa: TT

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen