Hem
Lee Se-dol och Googles programmerare Aja Huang i Go-matchen. (NEWS1 / TT NYHETSBYRÅN)

Dator vann i avancerat spel – ”mänsklig intuition”

Världens bästa spelare i brädspelet Go, sydkoreanen Lee Se-dol, fick på onsdagen se sig besegrad i sitt gebit – av en superdator signerad Google.
Vinsten – som övervakades av hundratals experter, reportrar och en domare – kallas för ett genombrott för den artificiella intelligensen.
1997 vann datorn Deep Blue över dåvarande schackmästaren Garri Kasparov, men enligt experter var Go-matchen en helt ny utmaning. Go beskrivs som mycket mer komplext än schack och de otaliga kombinationerna i spelet innebär att datorn måste ”ha en mänsklig ’intuition’” för att kunna vinna.
Som ett exempel kan spelare öppna på 361 olika sätt, jämfört med schackspelarnas 20.

bakgrund
 
AlphaGo
Wikipedia (sv)
AlphaGo är ett datorprogram som utvecklats av Google DeepMind som spelar brädspelet Go. I oktober 2015 blev det den första dator Go-programmet att slå en professionell människa Go-spelare utan handikapp på en fullstor 19 × 19 bräda. Go anses mycket svårare för datorer att vinna än andra spel som schack, eftersom dess mycket större förgreningsfaktor gör det oöverkomligt svårt att använda traditionella AI metoder såsom brute force sökning. AlphaGo är planerad att utmana den sydkoreanska professionella Go-spelaren Lee Se-dol, som är rankad 9 dan, mars 2016.
bakgrund
 
Go
Wikipedia (sv)
Go är ett strategiskt brädspel för två spelare. Det är även känt som igo (japanska: 囲碁), weiqi (kinesiska: 围棋) eller baduk (koreanska: 바둑). Spelet är känt för sin strategiska mångfald trots sina enkla regler. Spelet spelas av två spelare som omväxlande placerar svarta och vita stenar (spelpjäser som idag främst är gjorda av glas eller plast) på lediga skärningspunkter på ett rutnät av 19 × 19 linjer. Spelets mål är att kontrollera en större del av spelplanen än motståndaren. En sten eller en grupp av stenar fångas och tas bort om den inte har några tomma angränsande skärningspunkter, beroende på att de är helt omgivna av stenar av motsatt färg eller ligger på brädets kanter. Spelet uppfanns i Kina för mer än 2 500 år sedan, eventuellt mycket tidigare, och är därmed det äldsta spelet i världen som fortfarande spelas på samma sätt. Spelet var länge ett nöje för den kinesiska eliten och räknades som ett av en lärd persons fyra måsten.
bakgrund
 
1997 slog datorn Deep Blue schackmästaren Garri Kasparov
Wikipedia (en)
Deep Blue was a chess-playing computer developed by IBM. It is known for being the first piece of artificial intelligence to win both a chess game and a chess match against a reigning world champion under regular time controls. Deep Blue won its first game against a world champion on February 10, 1996, when it defeated Garry Kasparov in game one of a six-game match. However, Kasparov won three and drew two of the following five games, defeating Deep Blue by a score of 4–2. Deep Blue was then heavily upgraded, and played Kasparov again in May 1997. Deep Blue won game six, therefore winning the six-game rematch 3½–2½ and becoming the first computer system to defeat a reigning world champion in a match under standard chess tournament time controls. Kasparov accused IBM of cheating and demanded a rematch. IBM refused and retired Deep Blue. Development for Deep Blue began in 1985 with the ChipTest project at Carnegie Mellon University. This project eventually evolved into Deep Thought, at which point the development team was hired by IBM. The project evolved once more with the new name Deep Blue in 1989. Grandmaster Joel Benjamin was also signed on to the development team by IBM.
bakgrund
 
Lee Se-dol
Wikipedia (en)
Lee Se-dol (born 2 March 1983) is a South Korean professional Go player of 9-dan rank. As of February 2016, he ranks second in international titles (18), behind only Lee Chang-ho (21).
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen