Hem

Delicato driver med ”alternativ fakta”

Det hårt kritiserade begreppet ”alternativ fakta” trendar som nyord efter att Donald Trumps presidentrådgivare använde det i veckan. Och i Sverige var bakverkstillverkaren Delicato snabba med att spinna vidare på uppmärksamheten, rapporterar Resumé. I en bild på Instagram skriver Delicato:

”I dag äter 13,2 miljoner* svenskar minst en Delicatoboll”. Efter asterisken står det: Alternativ fakta. Petter Dixelius är copywriter på byrån DDB Stockholm som tagit fram reklamen. Han säger att begreppet först kändes som ett skämt med att det nu passerat ”bizarro-nivå”.

– Därför får vi ta och vända den deppiga utvecklingen till en kul samhällskommentar, säger han till Resumé.

Presidentrådgivaren Kellyanne Conway använde uttrycket ”alternativ fakta” för att försvara Trumps pressekreterare Sean Spicer, som hävdat att rekordmånga besökare var på presidentinstallationen – trots bevis på att så inte är fallet.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen