Delvis pilotens fel att Air Asia-plan kraschade
Det var någon form av handling från besättningen ombord på Air Asia flight 8501 som fick planet att störta i Javasjön förra året, så att 162 personer miste livet. Det slår en indonesisk utredning fast.
De har noterat att en lödfog i styrdatorn i cockpit inte hade fungerat som den skulle innan flighten i fråga. Och även under flighten krånglade den.
”Besättningens agerande därefter resulterade i en oförmåga att kontrollera flygplanet [...] vilket fick flygplanet att avvika från den normala flygbanan och gå in i ett längre nedstigande tillstånd som var bortom besättningens förmåga att hämta sig från”, står i rapporten.
Planet kraschade halvvägs genom en resa från Surabaya, Indonesien, till Singapore i december 2014.
bakgrund
113 av 162 personer hittades innan sökningen avslutades
Wikipedia (en)
Indonesia AirAsia Flight 8501 (QZ8501/AWQ8501) was a scheduled international passenger flight, operated by AirAsia Group affiliate Indonesia AirAsia, from Surabaya, Indonesia, to Singapore. On 28 December 2014, the aircraft operating the route, an Airbus A320-216, crashed into the Java Sea during bad weather, killing all 155 passengers and seven crew on board. Two days after the crash, debris from the aircraft and human remains were found floating in the Java Sea. Searchers located wreckage on the sea floor beginning on 3 January, and the flight data recorder and cockpit voice recorder were recovered by 13 January. The search for bodies ended in March 2015 after recovery of 113 of the 162 bodies.
On 20 January 2015, it was reported that the aircraft had stalled during an abnormally steep climb and had been unable to recover.
The accident was the second-deadliest in Indonesian territory, behind Garuda Indonesia Flight 152 in 1997, the third-deadliest aviation incident in 2014, behind Malaysia Airlines Flight 370 and Malaysia Airlines Flight 17, and the third-deadliest involving an A320 family, behind TAM Airlines Flight 3054 in 2007 and Metrojet Flight 9268 in 2015. It was also AirAsia Group's first fatal accident in the 18-year history of the company.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen